top of page

Create Your First Project

Start adding your projects to your portfolio. Click on "Manage Projects" to get started

Amsterdam i-criterium

Projectcategorie

Fotografie

Rol

Als vertegenwoordiger van de sector nam ik het voortouw om het voorstel op zowel lokaal als bestuurlijk niveau aan te vechten. Mijn aanpak was gericht op het bundelen van feiten, het overtuigen van beleidsmakers en het creëren van bewustwording bij het bredere publiek.

Het i-criterium, dat buitenlandse bezoekers de toegang tot coffeeshops in Amsterdam zou ontzeggen, dreigde grote gevolgen te hebben voor de stad en de coffeeshopbranche. Uit onderzoek van I&O Research bleek dat slechts 7% van de toeristen hierdoor zou wegblijven, terwijl bijna 20% aangaf hasj of wiet op straat te willen kopen bij handhaving van het i-criterium. Dit zou leiden tot een toename van illegale straathandel, veiligheidsproblemen en overlast, en daarmee de gereguleerde markt ondermijnen​.

Acties:
Gedegen analyse en onderzoek:
Initiëren en begeleiden van het onderzoek door I&O Research om objectieve inzichten te verzamelen over de gevolgen van het i-criterium voor toerisme, straathandel en openbare orde.
Analyseren van de onderzoeksresultaten en het vertalen hiervan naar concrete beleidsadviezen en campagne-inhoud.

Strategische communicatie en campagnevoering:
Ontwikkelen en coördineren van de "It’s You, It’s Me"-campagne, gericht op het behoud van een beheersbare en gereguleerde cannabismarkt.
Creëren en verspreiden van campagnematerialen (posters, digitale content) met heldere kernboodschappen voor politiek, ondernemers en publiek.

Brieven en beleidsvoorstellen:
Opstellen van brieven aan burgemeester Femke Halsema en gemeenteraadsleden, waarin ik de negatieve effecten van het i-criterium onderbouwde met data uit het onderzoek.
Voorstellen van alternatieve maatregelen, zoals:
- Verhogen van de minimumleeftijd naar 21 jaar.
- Invoeren van een keurmerk voor coffeeshops.
- Gerichte aanpak van illegale straathandel.

Stakeholderoverleg en presentatie:
Voeren van gesprekken met beleidsmakers, ondernemers en handhaving (OOV Amsterdam).
Presenteren van de onderzoeksresultaten en campagne tijdens de Stadshart Top, waar ik de maatschappelijke waarde van coffeeshops en de risico’s van een ongereguleerde markt onder de aandacht bracht.

De combinatie van een gedegen analyse, onafhankelijk onderzoek en een effectieve campagne heeft geleid tot een kritische heroverweging van het i-criterium door de gemeenteraad. De negatieve effecten van de maatregel werden breed erkend, en alternatieve oplossingen kwamen nadrukkelijker in beeld.

bottom of page